Meer voorlezen,

beter in taal!

Voorlezen doe je elke dag omdat het de fantasie prikkelt van de kinderen, het de saamhorigheid verhoogt en het een rustpunt is in de dagelijkse activiteiten. Bovendien is het supergoed voor de taalontwikkeling!

Dat voorlezen belangrijk is, weet gelukkig bijna iedereen. De hier bovenstaande quote klinkt dan ook heel mooi. Maar, hoe pak je dit aan?

Jonge baby

Bij een jonge baby wacht je vooral af wat er gebeurt als je hem op schoot neemt en een boekje geeft. Moet het in de mond? Dan is het een lekker boekje. Vertel over wat er in het boekje te zien is, ook al begrijpt de baby dat nog niet. Hij geniet van je stem en ontdekt op deze manier het boekje. Een voorbeeld van hoe je aan een jonge baby voorleest, zie je hier bij baby David van 5 maanden.

Dreumes

Dreumesen tussen de één en anderhalf jaar beginnen steeds meer te praten. Ze kennen al veel namen van dieren en voorwerpen uit de eigen omgeving ook al zeggen ze ze nog niet allemaal zelf. Als je samen in een aanwijsboek kijkt, kun je voorwerpen aanwijzen en benoemen. Er samen over praten breidt de woordenschat uit. Geef dreumesen de tijd om een plaatje goed te bekijken als ze dat willen. Ook al is dat steeds hetzelfde plaatje, ze ontdekken steeds weer wat nieuws.

Peuters

Peuters kun je al met een groepje tegelijk voorlezen. Je gaat in op waar de kinderen op reageren, bijvoorbeeld als ze verrast kijken of iets aanwijzen. Wat gebeurt er? Wat zie je? Stel dus open vragen zodat de peuter alle ruimte heeft om zijn verhaal te vertellen. Een voorbeeld van interactief voorlezen aan peuters zie je hier.

Geschikte boeken

Voor baby’s let je bij je boekenkeuze vooral op contrasterend kleurgebruik (ook zwart-wit), duidelijke en eenvoudige afbeeldingen, interactie mogelijkheden en eventueel eenvoudige tekst. Het boekje moet veilig, zacht, licht van gewicht en niet te groot zijn. Voor dreumesen en peuters is het van belang dat het boek past bij de ontwikkeling en belangstelling van de kinderen. De tekst moet soepel lopen en de illustraties moeten passen bij de tekst. Er moet variatie zijn in woordgebruik en kinderen moeten zich kunnen voorstellen wat er gebeurt. De gebeurtenissen in het verhaal moeten elkaar logisch opvolgen. Ook na het voorlezen zijn er eindeloze mogelijkheden met boeken, ook met de allerjongsten. Klik hier voor boek-ideeën op de groep. Vergeet ook niet om veel te zingen met kinderen; het ritme van het lied helpt bij de taalontwikkeling. Maar het belangrijkste is, geniet samen met de kinderen van de prachtige boeken. Voorlezen is zoveel meer dan alleen taal!

Meer weten?

We helpen je graag om lezen nog leuker te maken! Neem contact op met de nieuwe bibliotheek tel.: 036-5486000 of educatie@denieuwebibliotheek.nl. Kijk ook op boekstartpro.nl of download de BoekStartapp voor lezen met jonge kinderen en boekentips!

image